- Strona główna
- COVID-19
- Nasza szkoła
- Statuty
- Pracownicy szkoły
- Wydarzenia
- Sport
- Stypendyści
- Rekrutacja 2021/2022
- Praktyczna nauka zawodu
- Samorząd Uczniowski
- Pedagog i psycholog
- Pielęgniarka szkolna
- Wyniki ewaluacji
- Deklaracja dostępności
- Praktyki zagraniczne
- Budżet
- Erasmus
- N. P. R. Czytelnictwa
- RODO
- Rzecznik Praw Ucznia
- Monitoring
PEDAGOG SZKOLNY - mgr Bożena Kurek
PSYCHOLOG SZKOLNY - mgr Anna Bodys
GODZINY PRACY PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
w roku szk. 2020/2021
Pedagog szkolny | Psycholog szkolny | |
Poniedziałek | -------------
|
800 – 1300 |
Wtorek |
800 – 1235 1330 – 1430 |
------------- |
Środa | 945 – 1230 | 1130 – 1430 |
Czwartek | 855 – 1135 | -------------- |
Piątek | -------------- | 1015 – 1315 |
*********************************
Miejsce pedagoga i psychologa szkolnego znajduje się na styku społeczności uczniów, nauczycieli i rodziców. Obserwując życie szkolne, konflikty i różnice interesów pełni rolę obiektywnego rzecznika praw ucznia, wspiera racjonalne rozwiązania trudności szkolnych i problemów osobistych, ukazuje możliwości budowania pozytywnych więzi. Nie zastępuje rodziców ani wychowawców, ale wspomaga ich w udzielaniu pomocy, korzystając ze współpracy specjalistów i instytucji wspierających szkołę i rodzinę.
Możesz skontaktować się z pedagogiem i psychologiem szkolnym w każdej sprawie, szczególnie w sytuacjach, gdy:
· doświadczasz trudnej sytuacji lub masz problemy osobiste, rodzinne, szkolne,
· masz trudności w porozumieniu się z nauczycielem lub kolegami w klasie,
· masz problemy z uzyskaniem lepszych ocen,
· masz trudności w radzeniu sobie ze stresem,
· masz obniżony nastrój,
· chcesz poznać zasady i techniki efektywnego uczenia się,
· masz problem z wyborem dalszej drogi kształcenia (psycholog zaprasza m.in. na testy preferencji i zainteresowań zawodowych),
· chciałbyś poznać swój styl radzenia sobie ze stresem,
· znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
· masz jakiś problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
· chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
· chciałbyś z kimś porozmawiać,
· chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
· czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
· masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić,
· i w każdej innej sprawie…
Zawsze pamiętaj, że warto opowiedzieć komuś o swoich problemach, choćby, dlatego, że gdy problem znają dwie osoby, to każda z nich widzi go z innej perspektywy.
Każdy, kto zgłosi się do pedagoga czy psychologa szkolnego – niezależnie od tego, z czym przyjdzie – nie pozostanie bez pomocy. Nie potrafimy zagwarantować, że każdą sprawę uda się załatwić, ale uczeń może być pewien, że dołożymy wszelkich starań, by tak było.
Pedagog / psycholog nie działa sam: współpracuje z Dyrekcją szkoły, nauczycielami, wychowawcami w szkole i w internacie, rodzicami oraz innymi instytucjami wspierającymi działania szkoły.
Zapraszamy! Jesteśmy dla Was!
Gabinet 116p, parter w budynku internatu. Możesz skontaktować się z nami osobiście lub za pośrednictwem e-dziennika.
Każdy potrzebujący pomocy może ponadto skorzystać z ogólnopolskich telefonów zaufania, gdzie dzwoniący zachowuje anonimowość (informacje na stronie szkoły – wykaz instytucji pomocowych).
*********************************
ZAKRES OBOWIĄZKÓW PEDAGOGA SZKOLNEGO
1. Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych, analizowanie wyników nauczania i ocen zachowania, rozmowy z rodzicami, porady wychowawcze, prowadzenie lub organizowanie prelekcji i dyskusji na tematy ważne i interesujące młodzież.
2. Określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb.
3. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców, nauczycieli.
4. Wspieranie działań i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
5. Koordynowanie działań podejmowanych na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, tj. prowadzenie zajęć oraz organizowanie spotkań z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
6. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez informowanie uczniów o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi wsparcia materialnego.
7. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Poradnią Leczenia Zdrowia Psychicznego i innymi poradniami w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
8. Ułatwienie wzajemnego poznania się uczniów w nowym zespole klasowym przez prowadzenie zajęć integrujących grupę, udostępnianie wychowawcom materiałów tematycznych, udział w ogniskach klasowych.
|
|
gi |
||
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych |
1. Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz niepowodzeń szkolnych. |
- Obserwacja zachowania uczniów. - Rozmowy indywidualne. |
- cały rok szkolny |
|
2. Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów. |
- Analiza frekwencji uczniów. - Prowadzenie rejestru uczniów nagminnie opuszczających zajęcia lekcyjne. - Systematyczne rozmowy z uczniami opuszczającymi zajęcia lekcyjne – zawieranie kontraktów. |
- dwa razy w semestrze - cały rok szkolny |
|
|
3. Współpraca z dyrekcją w zakresie opieki pedagogicznej nad uczniami. |
- Rozmowy - Konsultacje - Porady |
- cały rok szkolny |
|
|
4. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami, rodzicami. |
- Rozmowy |
- cały rok szkolny |
|
|
5. Pomoc w kierowaniu na badania psychologiczno-pedagogiczne |
- Zbieranie informacji o uczniach wymagających szczególnej opieki . - Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. |
|
|
|
Określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb. Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na terenie szkoły, poradni. |
1. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć narastających na tle niepowodzeń szkolnych, trudności w nawiązaniu kontaktów interpersonalnych czy też konfliktów rodzinnych. |
- Wsparcie, porady, rozmowy - Konsultacje z p. D. Kolbuchem, p. A. Marchwiana |
- cały rok szkolny |
|
2. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu dzieci. |
- Rozmowy z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze. |
- cały rok szkolny, w miarę potrzeb |
|
|
3. Informowanie uczniów o możliwościach pomocy. |
- Spotkania z uczniami klas pierwszych „Rola i zadania pedagoga szkolnego”, informacja o instytucjach znajdujących się na terenie powiatu biłgorajskiego zajmujących się pomocą. |
- IX 2010 |
|
|
4. Zwracanie szczególnej uwagi w czasie zajęć na uczniów „słabszych psychicznie”, tj. uwzględnianie orzeczeń, opinii specjalisty. |
- Konsultacje z pracownikami poradni, specjalistami w zakresie rozpoznawanych potrzeb. |
- cały rok szkolny |
|
|
5. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami w ich pracy z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze. |
- Rozmowy z wychowawcami, dyskusje z nauczycielami podczas konferencji pedagogicznych. |
- cały rok szkolny |
|
|
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli. |
1. Organizowanie pogadanek dla uczniów. 2. Organizowanie pogadanek dla rodziców |
- „Jak radzić sobie ze stresem?” – Ia, Ib LO - „Ćwiczenia rozwijające poczucie własnej wartości” – Ic, Ie. LO - Spotkania rodziców z psychologiem, pedagogiem, policjantem w ramach ogólnych zebrań. |
- I semestr - raz w semestrze |
|
Koordynowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym. Podejmowanie i wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki. |
1. Wykorzystanie pomocy finansowej Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Miasta na działania profilaktyczne w szkole. |
- Organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów, gromadzenie środków dydaktycznych. |
- cały rok szkolny |
|
2. Przeciwdziałanie alkoholizmowi, nikotynizmowi i narkomanii. |
- Zorganizowanie pogadanek z psychologiem p. D. Kolbuchem na temat „Mechanizm uzależnień – narkotyki” dla uczniów klas pierwszych LO, TB, ZSZ. |
- I semestr |
|
|
- Wystawienie w szkole spektaklu profilaktyczno- wychowawczego. |
- X 2010 |
|
||
- Zajęcia psychoedukacyjne „Alkohol oszukuje”, prowadzone przez psychologa z Poradni Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia w klasach IIa, IIb ZSZ, IIa TB-4, IIb TB-4. |
- XI 2010 |
|
||
- Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, przejawiającymi zachowania agresywne oraz z poszkodowanymi a także z rodzicami. |
- cały rok szkolny (w miarę potrzeb) |
|
||
- Bezpośrednia praca z zainteresowanym w celu pokonania problemu. |
- cały rok szkolny, w miarę potrzeb |
|
||
3. Wczesne reagowanie na trudności adaptacyjne niektórych uczniów zaobserwowane podczas I okresu w szkole, zajęć integracyjnych z klasami pierwszymi. |
- Rozmowy z uczniami. - Współpraca z instytucjami: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Poradnią Leczenia Zdrowia Psychicznego, Prokuraturą Rejonową, itp. |
-cały rok szkolny |
|
|
4. Zwrócenie szczególnej uwagi na uczniów o zmniejszonej odporności psychicznej. |
- Diagnozowanie sytuacji uczniów o zmniejszonej odporności psychicznej poprzez rozmowy z uczniami, wychowawcami oraz rodzicami. |
- cały rok szkolny |
|
|
Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu |
1. Udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku kształcenia. |
- Prowadzenie zajęć z orientacji zawodowej dla klas drugich LO i TB w ramach godzin z wychowawcą lub zastępstw za nieobecnych nauczycieli. |
- III – IV 2011 |
|
- Zorganizowanie spotkań z koordynatorami orientacji i poradnictwa zawodowego z p. Szczepanem Łubiarzem dla IIIa, IIIb TB-4 „Aktywne poszukiwanie metod pracy”. |
- I, II 2011 |
|
||
- Udział w technicznych przygotowaniach do egzaminu, analizowanie opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w celu określenia warunków egzaminu. |
- I semestr |
|
||
Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. |
1. Rozmowy z wychowawcami w celu rozpoznania potrzeb wychowanków . |
- Rozmowy |
- cały rok |
|
2. Ankieta dla uczniów klas pierwszych |
- Zbiorcze opracowanie wyników ankiety i wyciągnięcie wniosków. |
- XI 2010 |
|
|
3. Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej celem zapewnienia dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji pomocy w postaci bezpłatnych obiadów. |
- Informowanie uczniów o możliwościach pomocy przez MOPS, GOPS |
- cały rok |
|
|
4. Współpraca z opiekunem Szkolnego Koła Caritas. |
- Pomoc uczniów w trudnej sytuacji materialnej. |
- cały rok |
|
|
5. Współpraca z Samorządem Uczniowskim. |
- Rozmowy |
- cały rok |
|
|
Ułatwienie wzajemnego poznania się uczniów w nowym zespole klasowym. |
1. Integracja klasy |
- Prowadzenie zajęć integrujących grupę, prowadzone w formie zabawy, w ramach godzin z wychowawcą lub zastępstw za nieobecnych nauczycieli. |
- IX, X 2010 |
|
- Udostępnienie wychowawcom klasy materiałów z kursu „Integracja i komunikacja w grupie klasowej”. |
- w miarę potrzeb |
|
||
- Udział w ogniskach klasowych. |
- IX, X 2010 |
|
||
Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi |
1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną |
- Zorganizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców, nauczycieli. - Porady, konsultacje |
- cały rok szkolny |
|
2. Współpraca z Poradnią Leczenia Zdrowia Psychicznego. |
- Zorganizowanie pogadanek dla uczniów, rodziców, nauczycieli - Porady, konsultacje |
- cały rok szkolny |
|
|
3. Współpraca z Poradnią Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia. |
- Zorganizowanie pogadanek dla uczniów na temat „Alkohol oszukuje” - Porady, konsultacje |
- cały rok |
|
|
4. Współpraca z Sądem Rodzinnym. |
- Konsultacje |
- cały rok |
|
|
5. Współpraca z Powiatową Komendą Policji. |
- Zorganizowanie pogadanek - Konsultacje |
- cały rok |
|
|
6. Współpraca z Prokuraturą Rejonową w Biłgoraju. |
- Zorganizowanie pogadanek - Porady |
- cały rok |
|
|
7. Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej. |
- Konsultacje |
- cały rok |
|