EWALUACJA ZSBiO
Pod koniec roku szkolnego 2012/13 w Zespole Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących odbyła się ewaluacja zewnętrzna, w której nasze szkoły – zarówno liceum, jak i technikum – uzyskały bardzo wysoką ocenę realizowanych zadań.
Ewaluacja przeprowadzona w szkołach jest źródłem informacji na temat badanej placówki. Określa poziom spełniania wymagań stawianych szkołom przez państwo. Tworzy opis pozwalający rodzicom, uczniom, nauczycielom i wszystkim zainteresowanym dowiedzieć się, jak wartościowe są działania podejmowane w szkole. Czy uczniowie czują się w niej bezpiecznie, czy nauczyciele stwarzają im warunki do rozwoju na miarę ich możliwości, czy szkoła inspiruje do aktywności, czy ocenia sprawiedliwie i w sposób sprzyjający uczeniu się, jaką ma koncepcję działania.
Raporty zawierają wyniki badań ankietowych i rozmów, jakie wizytatorzy przeprowadzają z nauczycielami, uczniami, rodzicami czy przedstawicielami instytucji współpracujących ze szkołą, ale też zapisy z ich własnych obserwacji podczas lekcji i przerw. Dla każdego z wymagań opisanych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej wizytatorzy sporządzają osobny komentarz. Określa on nie tylko poziom, na jakim w badanej szkole realizowane jest dane wymaganie (od A - bardzo wysoki do E - niski), zawiera także konkretne przykłady. Każdy zainteresowany dowie się więc z raportu, jakie szkoła proponuje indywidualne programy nauczania, zajęcia pozalekcyjne czy wyrównawcze, a nawet jakie są formy prowadzenia lekcji wf. Znajdzie listę akcji społecznych, inicjatyw artystycznych czy rozgrywek sportowych, w których uczestniczą uczniowie. Sprawdzi, jakim sprzętem dysponuje szkoła, o której zaczynają się lekcje, czy jest monitoring, czy jest problem z palaczami. Dowie się wreszcie, ile procent nauczycieli w danej placówce to tacy, „na których lekcje idzie się z przyjemnością”, a ilu „lekcji nie chce się słuchać, bo są nudne” (cytaty z raportu z ewaluacji jednego z krakowskich liceów ogólnokształcących).
Raport z ewaluacji pomaga rodzicom jeszcze lepiej poznać szkołę, do której chodzi ich dziecko – bądź podjąć decyzję, w jakiej placówce powinno kontynuować edukację. Jest pomocny nauczycielom i dyrekcji w planowaniu rozwoju szkoły. Organom prowadzącym i władzom oświatowym służy do prowadzenia efektywnej polityki oświatowej.
Ewaluacja polegała na zbieraniu i analizowaniu informacji:
- o efektach działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki (na podstawie danych informujących o wynikach pracy szkoły (lub placówki) odzwierciedlonych w umiejętnościach, zachowaniach, postawach, działaniach uczniów i w osiąganych przez nich rezultatach na różnego rodzaju testach, egzaminach;
- o procesach zachodzących w szkole lub placówce (na podstawie danych, które informują o procesach i działaniach zachodzących i podejmowanych w szkole (lub placówce), decydujących o sposobie funkcjonowania, charakterze szkoły (lub placówki) i przede wszystkim prowadzących do pożądanych efektów);
- o funkcjonowaniu szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów (na podstawie danych informujących o sposobie współpracy ze środowiskiem i funkcjonowaniu w środowisku oraz wykorzystaniu tych zasobów w procesie nauczania i uczenia się);
- o zarządzaniu szkołą lub placówką (na podstawie danych informujących o sposobach zarządzania decydujących o jakości działań podejmowanych w szkole lub placówce).
Szkoła lub placówka może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
WYNIKI EWALUACJI NASZEJ SZKOŁY w obszarze PROCESY, ŚRODOWISKO:
WYMAGANIA:
- Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy - poziom spełniania wymagania: A (oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę)
- Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej - poziom spełniania wymagania: A
- Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany - poziom spełniania wymagania: A
- Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli - poziom spełniania wymagania: B
- Kształtuje się postawy uczniów zorganizowany - poziom spełniania wymagania: A
- Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych - poziom spełniania wymagania: A
- Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju - poziom spełniania wymagania: A
- Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów - poziom spełniania wymagania: A
- Promowana jest wartość edukacji - poziom spełniania wymagania: A
- Rodzice są partnerami szkoły - poziom spełniania wymagania: A
Z WNIOSKÓW PO EWALUACJI WYNIKA, ŻE W NASZEJ SZKOLE:
- Koncepcja pracy szkoły sprzyja rozwojowi i jest akceptowana przez wszystkie podmioty. Działania upowszechniające i realizujące jej założenia są corocznie modyfikowane i dostosowywane do potrzeb wynikających z wniosków po przeprowadzonych analizach.
- Oferta edukacyjna jest spójna z podstawą programową oraz zgodna z potrzebami uczniów i rodziców, uwzględnia nowatorskie rozwiązania programowe, projekty unijne i programy edukacyjne. Jest systematycznie modyfikowana w celu wyzwolenia aktywności twórczej uczniów i kształtowania kompetencji potrzebnych na rynku pracy.
- Procesy edukacyjne są planowane, monitorowane i realizowane z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Stosowane przez nauczycieli metody nauczania zwiększają efektywność kształcenia.
- Stosowane w szkole sposoby indywidualizacji w procesie nauczania oraz działania wyrównujące i zwiększające szanse edukacyjne podejmowane we współpracy z partnerami szkoły przekładają się na poczucie sukcesu każdego ucznia oraz przekonanie młodzieży, że nauczyciele wierzą w ich możliwości i pomogą im w trudnych sytuacjach.
- Nauczyciele współdziałają przy tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych oraz wspierają się w ich organizacji i realizacji. Proces zmiany zachodzący w szkole w odniesieniu do procesów edukacyjnych jest efektem wspólnych decyzji.
- Uczniowie uczestniczą w działaniach sprzyjających kształtowaniu pożądanych społecznie postaw prowadzonych zarówno przez szkołę, jak i środowisko lokalne. Biorą aktywny udział w ich planowaniu i modyfikowaniu, co przekłada się na spójność działań wychowawczych oraz adekwatność do potrzeb młodzieży i rodziców.
- Szkoła podejmuje liczne inicjatywy na rzecz środowiska lokalnego. Realizowane działania są analizowane i modyfikowane oraz dostosowywane do zdiagnozowanych potrzeb.
- Szkoła kształtuje postawy prospołeczne, prozdrowotne i patriotyczne poprzez umożliwienie uczniom realizowania własnych inicjatyw, działania w różnych organizacjach i wolontariacie oraz organizowania przedsięwzięć dla społeczności lokalnej, co wpływa na promocję szkoły w środowisku lokalnym i jej pozytywny wizerunek.
- Szkoła prowadzi diagnozę zachowań uczniów, w wyniku której podejmowane są działania służące eliminacji zagrożeń (np. spotkania z przedstawicielami różnych instytucji rządowych i pozarządowych o charakterze profilaktycznym) oraz wzmacniające właściwe zachowania.
- Rodzice są partnerami szkoły, współpracują z dyrekcją i nauczycielami w procesie wychowawczym, aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, dzięki czemu szkoła może liczyć na ich wsparcie organizacyjne i finansowe.
ZOBACZ PEŁNE RAPORTY
http://www.seo2.npseo.pl/reports/1000272328139.pdf - liceum
http://www.seo2.npseo.pl/reports/1000272429133.pdf - technikum